Autori români de bestseller – câteva recomandări de vacanță

Și la BOOKFEST-ul de anul acesta cărțile autorilor români au reușit să devină bestseller-uri. Până nu demult așa ceva părea o exagerare. Traducerile dominau în topurile preferințelor cititorilor români și aproape nimeni nu își închipuia că va merge la un târg de carte să cumpere cărți semnate de autori contemporani autohtoni. Primele titluri românești bestseller au fost cărți de istorie, de eseuri, memorialistică, iar autorii lor au devenit foarte repede vedete ale multor evenimente literare.

Astăzi vrem însă să vă atragem atenția asupra unor cărți de ficțiune și non-ficțiune care au fost declarate „Bookfest bestseller 2019”. Avem, așadar, autori români – unii chiar tineri –  ale căror cărți se vând bine și care au început să fie cunoscuți de public, au fani, călătoresc peste tot prin țară, la festivaluri și lecturi publice iar cei mai norocoși dintre ei sunt deja traduși în alte limbi.

Iată doar o selectie din ce a preferat publicul de la Bookfest 2019, în materie de literatură autohtonă.

Lucian BoiaCum am trecut prin comunism. Al doilea sfert de veac

Cine nu-l cunoaște pe Lucian Boia, istoricul care ne povestește istoria României ca pe un roman de aventuri. De data aceasta, autorul își continuă scrierile autobiografice, cu un al doilea volum din „Cum am trecut prin comunism. Al doilea sfert de veac.” Ce însemna, în anii ’70, ’80 sa fii în România un intelectual, un profesor de carieră, cum reușeai să faci față presiunilor ideologice și totuși să îți faci meseria care era pasiunea vieții tale. Fără lăudăroșenii sau false modestii, profesorul Boia desfășoară în fața cititorului un film-document al existenței intelectualului într-un regim dictatorial.

,,Sunt acoperite cele două decenii finale ale ‘epocii de aur’, decenii obsedante pentru cei care le-au trăit în România. Ele încep cu iluziile trăite de cei care au sperat în 1968 că România va urma Cehoslovacia pe calea liberalizării culturale și poate și politice și va alege o alternativă ‘cu față umană’ a socialismului, și se încheie în disperarea stagnării anilor ’80, a național-comunismului și a cultului indecent al personalității lui Nicolae Ceaușescu.” (Ed. Humanitas 2019)

Mircea Cartarescu – Melancolia (trei povestiri)

Suntem convinși că nu puțini dintre vizitatorii Bookfestului au plecat acasă cu noua carte a lui Mircea Cărtărescu. Cel mai cunoscut scriitor român al momentului, tradus în zeci de  limbi, a mărturisit la Bookfest despre cele trei povestiri cuprinse în acest nou volum: „Sunt cu inima strânsă pentru destinul ei în lume, pentru ce se va întâmpla cu această carte. Am foarte mare încredere în dumneavoastră, sper că veţi iubi această carte. Este făcută să fie iubită şi sper că îi veţi înţelege lipsa de apărare şi fragilitatea. Cartea aceasta contează pe fiecare dintre dumneavoastră”

În vara asta aveți ocazia să vă delectați în vacanță cu trei povestiri  „de colecție”: „Punţile”, „Vulpile”, „Pieile.

Mircea Cărtărescu revine pe piaţa literară cu o carte de o cu totul altă factură. Este tripticul Melancolia, nostalgică evocare a unei copilării şi adolescenţe înconjurate de o atmosferă de adâncă reverie. Realistă şi onirică în acelaşi timp, inconfundabil „cărtăresciană“ şi totuşi diferită de tot ce-a mai scris autorul, această carte despre singurătate, abandon, dragoste şi eroism are toate şansele să devină foarte iubită de cititorii de literatură.” (Ed. Humanitas, 2019)

Dan C. Mihăilescu – Podul cu vechituri (articole)

Un alt autor care a strâns un public entuziast la targ este și Dan C. Mihăilescu. Pretexte livrești pentru lecții de viață este subtitlul acestui volum semnat de unul dintre cei mai iubiți critici literari ai ultimelor decenii. Pasiunile sale de o viață, calofilia, bibliofilia sau libromania, cum le numește Dan C. Mihăilescu îl apropie și de astă dată de cititorii lui cu care are de împărtășit din nou povești din lumea literară.

„Ce alt simbol ar fi mai nime­rit pentru toate acestea de nu podul plin cu amintirile familiei, care constituie ceea ce reprezintă acoperirea bancară în aur, ca garanție valorică pentru bietele bancnote șifonate care circulă pe piață?“ (Dan C.Mihailescu)

Radu Paraschivescu – Fluturele negru (roman istoric)

Deși este o reeditare, romanul îndrăgitului scriitor, traducător și jurnalist Radu Paraschivescu s-a bucurat de aceeași receptare entuziastă ca la prima apariție. Ieșită din tiparele cunoscute ale autorului, romanul vieții lui Carravagio își poartă cititorul într-un vârtej al reconstituirii istorice și al biografiei unuia dintre cei mai mari pictori ai lumii.

„Când scrie proză, Radu Paraschivescu e un fel de arteziană ficțională. Are o capacitate de autopunere în scenă năucitoare. Istoriile sunt ingenioase, arborescente, complicate. Au mereu nevoie de un challenge cultural, cât mai surprinzător cu putință, frizează reconstituirea istorică, biografia literară, dar nu se țin de gen, ci merg acolo unde-l duce pe autor plăcerea scrisului…“ (Tania Radu)

Horia-Roman PatapieviciAnii urii (articole)

În cartea „Anii urii“, Horia-Roman Patapievici a adunat articolele publicate în „Evenimentul zilei“ din 2006 până în 2010. Este o carte cu valoare documentară, în plan politic și social, în primul rând, și care va ajunge peste ani să fie un caz de studiu cu privire la statutul intelectualului în mult prea lunga perioadă a „tranziției” din România.

„Am scris multe dintre articolele cuprinse în această carte cu acelaşi sentiment: că există undeva o minciună şi că sunt dator, față de cei care nu o văd ori se complac în ea, să o scot la iveală – sau, mai bine spus, să o dau în vileag” mărturisește autorul, referindu-se la acei ani în care, într-un context politic abrutizat, a reușit să promoveze cultura română în străinătate cu forță și pasiune dar și cu riscul distrugerii propriei imagini publice.

 Gabriel Liiceanu – Caiet de ricoșat gânduri /sau despre misterioasa circulație a ideilor de-a lungul timpului

„Un jurnal de idei”, cum îl numește Gabriel Liiceanu în care “ nu m-am putut desprinde de imaginea «spiritului universal» ca activitate a unui uriaș creier al omenirii traversat fără încetare de ideile celor care, de-a lungul câtorva mii de ani, au gândit în beneficiul speciei noastre. Ramificațiile ideilor exprimate de fiecare dată altfel, adăpostite de acest mega-creier, reprezintă cultura lumii.”

Cu textele sale autorul se apropie de cititorul-prieten și reușește ceea ce și-a propus: să îl convingă că  „splendoarea este la îndemână –  nu trebuie decât să deschizi un volum de pe un raft și să te lași purtat de ceea ce am numit undeva «dans cu o carte». Cei ce au lăsat în scris aceste idei au devenit, fără să știe, prietenii mei, toți prietenii mei.“

Cristian Teodorescu – București, marea speranță (roman)

Cristian Teodorescu, unul din cei mai buni prozatori opzeciști, a lansat romanul inspirat din viața românilor de dinainte de Marea Unire, când se puneau în același timp bazele României moderne, o perioadă a marilor speranțe pentru acest colț de Europă.

În vremuri tulburi pentru România, la început de secol XX, Vasilica şi Tiberiu, soţ şi soţie, îşi iau avutul pe care au reuşit să-l strângă în satul lor din Ardeal şi, împreună cu toată familia, pleacă să-şi facă un rost la Bucureşti.(…) Pe fundalul vieţilor celor doi se conturează tabloul unei epoci de mari frământări, încheiate odată cu Marele Război, cu personaje dintre cele mai diferite, de la familia regală, vârfurile politicii româneşti şi intelectualitate, la oameni din popor care se străduiesc să supravieţuiască într-o lume ce se schimbă cu o viteză ameţitoare. Acte de curaj nebunesc şi fraternizări cu inamicul, prietenii neaşteptate şi trădări dureroase, deziluzia în faţa unei înfrîngeri iminente la sfîrşitul războiului şi euforia Marii Uniri, toate acestea se găsesc în acest roman-frescă despre începuturile României moderne. (Ed. Polirom)

Dan Coman – Aceste lucruri care nu se vor schimba niciodată (roman)

Cunoscut inițial ca poet valoros al generației sale, Dan Coman își „încearcă puterile” de prozator cu un nou roman.

Două femei, ale căror drumuri, fără intervenţia sorţii, nu s-ar fi intersectat niciodată, au destinele strâns legate până la capăt, în viaţă şi în moarte. Una e văduvă şi educată, cealaltă e orfană şi a moştenit de la mamă darul de a lecui oasele sfărâmate ale oamenilor, iar amîndouă îşi duc traiul într-un sat de munte care îşi modelează şi remodelează la nesfîrşit locuitorii. Relaţia celor două femei este providenţială la început, dar linia dintre prietenie şi trădare este foarte subţire, secrete întunecate ies la suprafaţă, nedreptăţi imposibil de iertat au fost făcute şi consecinţele nu întârzie să apară. Un Bildungsroman în negativ, aceste lucruri care nu se vor schimba niciodată scoate la lumină o lume în care trăirea în istorie (de)reglează comportamentele, un spaţiu căruia cei din afară îi găsesc cu greu sensul. (Ed. Polirom)

Marin Mălaicu-Hondrari – Apropierea (roman)

*Roman care stă la baza filmului Parking, în regia lui Tudor Giurgiu, cu Mihai Smarandache şi Belén Cuesta în rolurile principale, distribuit de Transilvania Film, din 14 iunie 2019 în cinematografe.

Puține cărți au norocul de a fi promovate, nu după multă vreme de la apariție, prin intermediul unui film – Tudor Giurgiu și Marin Mălaicu Hondrari, regizor de film și respectiv prozator, au conceput împreună scenariul filmului „Parking”. Să sperăm că ambele opere vor avea de câștigat din această împrietenire, atrăgând public cinefil către carte și cititorii lui Mălaicu Hondrari către film.

Dar, revenind la romanul Apropierea: Trei poeţi români fac un legămînt: fiecare va călători prin lume timp de cinci ani, în căutarea izvoarelor Poeziei. Acesta este punctul de plecare al unei poveşti în care biografiile celor trei se transformă pe nesimţite din realitate în ficţiune. Personajele, recognoscibile, scapă mereu din mîna cititorului, modificîndu-şi traseele şi profilul, camuflîndu-se cu abilitate. Când firele par unite, o bruscă răsturnare de situaţie schimbă radical perspectiva. Alte istorii trec în prim-plan – emigrare, legături adulterine, călătorii în căutarea marii iubiri, poveşti de dragoste adevărată… Marin Mălaicu-Hondrari cultivă arta suspansului într-un roman de dragoste în care nu există personaje secundare.

Mariana GorczycaDincoace și dincolo de tunel. 1945 (roman)

Inspirându-se din istoria transilvană de după cel de-al Doilea Război Mondial, autoarea abordează o temă considerată încă delicată și foarte puțin elucidată de istorici: deportarile în URSS din ultimii ani ai deceniului 40.

Este o poveste de iubire între doi tineri sași, ea rămasă în Sighișoara, el deportat la Stalino, sau povestea unuia dintre cei mai tragici ani ai secolului XX? În fapt, cele două fire epice se susțin reciproc în acest roman în care totul stă sub semnul dublului: surorile, frații, albul troienelor de zăpadă și negrul cărbunelui, nazismul și comunismul… Una dintre puținele cărți din literatura română din care se pot afla amănunte despre viața unei comunități săsești transilvane, sever diminuate numeric după al Doilea Război Mondial, în timpul regimului Ceaușescu și în anii ’90, Dincoace și dincolo de tunel este un roman despre multiculturalitate și memorie. (Ed. Polirom)

Tudor Ganea8 (roman)

Poate cel mai tânăr autor român, Tudor Ganea confirmă aprecierile și așteptările criticii dar și ale cititorilor, cu acest roman nu foarte ușor de încadrat ca gen dar despre care se spune că este deja „pe val”.

Ce se întîmplă cînd într-un sat din vecinătatea Bucureştiului un pădurar organizează orgii în dricul bisericii, un interlop sângeros deschide un salon de masaj erotic şi un copil hermafrodit atrage în jurul lui roiuri de lăcuste? Cum devine un preot de ţară un as al resuscitării? Poate un copil crescut printre găinile şi gunoaiele din bătătură, urât şi timid, să devină un mare afacerist, cu mult succes la femei? Cum poţi omorâ zeci de oameni şi tot ce se alege de ei să fie un câmp cultivat cu tutun? Ce legătură există între deschiderea unei fabrici elveţiene pe un islaz şi creşterea apetitului sexual al angajatelor de acolo? Răspunsurile la întrebările de mai sus le puteţi găsi în 8, roman ce inventariază păcatele disfuncţionalei familii Mocoiu şi care se sprijină pe o alegorie biblică scrisă într-un registru realist-noir. (Ed. Polirom)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *